Redox skriver artikel om negerkonge

Simon Bünger fra det venstreekstremistiske medie Redox har henvendt sig til Frihedens Stemmes journalist Uwe Max Jensen. Simon Bünger skriver i en mail:

Hej Uwe.

Vi er i gang med en artikel om jeres aktion i København for et par dage siden med bl.a. Lars Agerbæk, Dan Park og Rasmus Paludan.

I den forbindelse har jeg et par spørgsmål.

Vi har utvetydig dokumentation for at både Lars Agerbæk og Dan Park har deltaget i nazistiske arrangementer. Hvad synes du om dét?

Hvordan kom aktionen i stand?
Hvem inviterede Rasmus Paludan?
Hvem inviterede Dan Park?
Hvem inviterede Lars Agerbæk?
Hvilken etiket vil du bruge om dig selv politisk?
______________________
Simon Bünger
Journalist og ansvarshavende redaktør for Redox.dk
Researchkollektivet Redox
c/o UNION
Nørre Allé 7
2200 København N

Uwe Max Jensen har skrevet følgende svar til Simon Bünger og Researchkollektivet Redox:

Kære Simon Bünger

Først og fremmest tak for den interesse som du og Redox viser mit værk Negerkongen vender tilbage.
En af værkets pointer er, at offerpositionen er en magtfuld position.

Min satiriske figur Negerkongen indtog den tomme sokkel ved Vestindisk Pakhus, hvor en papmache-udgave af skulpturen I am Queen Mary har tronet, og hvor der senere kommer en bronze-udgave af samme skulptur. Jeg ønsker at påpege det ironiske i, at de kvindelige kunstnere bag I am Queen Mary – Jeannette Ehlers fra Danmark og La Vaughn Belle fra USA – alene i kraft af deres hudfarve (Jeannette Ehlers er endda ret bleg, men lad det ligge i denne sammenhæng) kan påberåbe sig en offerrolle til trods for, at ingen af de to har været slaver eller ofre for undertrykkelse.

Jeannette Ehlers og La Vaughn Belle er derimod to ekstremt privilegerede kvinder. La Vaughn Belle er statsborger i et af verdens rigeste og mest frie lande – USA – mens Jeannette Ehlers gratis er blevet uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi – en af Danmarks (for skatteborgerne) dyreste uddannelser. Kun fire år efter afslutningen på sin uddannelse modtog Jeannette Ehlers helt exceptionelt Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat. De fleste kunstnere kommer ikke i nærheden af dette legat. Og hvis de gør, sker det ofte efter lang tids indsats i kunstens verden. For at perspektivere yderligere kan det nævnes, at undertegnede endnu ikke har modtaget én krone i støtte fra Statens Kunstfond til trods for, at jeg er både ældre og har arbejdet længere med kunst end Jeannette Ehlers.

Der er i øvrigt den bizarre omstændighed ved I am Queen Mary-monumentet, at Jeannette Ehlers ingen forbindelse har til De Danske Jomfruøer eller dansk slavehandel. Jeannette Ehlers’ far er fra Trinidad. Så Jeannette Ehlers profiterer altså på en historie, der ikke er hendes. Det er i min optik en form for kulturel appropriation for egen vindings skyld. Det, mener jeg godt, kunne være genstand for en større offentlig diskussion. Hvis nogen skal lave et monument over dansk slavehandel, bør det vel strengt taget være en kunstner, der har en eller anden forbindelse til det kapitel i Danmarkshistorien?

*

Du skriver:

“Vi er i gang med en artikel om jeres aktion i København for et par dage siden med bl.a. Lars Agerbæk, Dan Park og Rasmus Paludan.”

Der var ikke tale om en aktion, men om et kunstværk. Det er alene mig, der har udtænkt det pågældende kunstværk – Negerkongen vender tilbage.

Lars Agerbæk og Dan Park var til stede for at hjælpe mig med at påføre min krop sort tusch – blandt andet på ryggen og ballerne, hvor det kan være svært at nå. Rasmus Paludan var der som en af flere kunstinteresserede tilskuere og har ingen andel i værket.

“Vi har utvetydig dokumentation for at både Lars Agerbæk og Dan Park har deltaget i nazistiske arrangementer. Hvad synes du om dét?”

I mit kunstneriske virke har jeg samarbejdet med jøder, muhamedanere, danskere, udlændinge, kriminelle, kommunister, folk fra underklassen, folk fra overklassen og ikke-vaccinerede. Hvis de pågældende deler min kunstneriske vision eller kan bidrage til den på en opløftende måde, ønsker jeg ikke at stille mig til dommer over, hvorvidt de pågældende er jøder, muhamedanere, danskere, udlændinge, kriminelle, kommunister, folk fra underklassen, folk fra overklassen og ikke-vaccinerede.

“Hvordan kom aktionen i stand?”

Negerkongen er en figur, jeg har brugt tidligere. I november 2020 besøgte Negerkongen Det Kongelige Danske Kunstakademi, hvor Negerkongen desværre blev jaget på flugt af den voldelige og truende kunststuderende Andreas Fog, der smadrede Negerkongens glasskål med tusch med det håb, at Negerkongen ville træde på glasskårene og få sine fødder skåret op.

Jeg har selvsagt følt, at Negerkongen var en figur, det var berettiget at bruge i en ny sammenhæng, og da jeg var i København for at deltage i programmet Tsunami på 24syv, syntes jeg, at det var oplagt at lade Negerkongen vende tilbage.

“Hvem inviterede Rasmus Paludan?”

Rasmus Paludan hørte om værket og spurgte mig, om han var velkommen som tilskuer. Da jeg ikke afviser tilskuere til mine værker og performances, som det blandt andet fremgår af optagelser af min performance Between the World and Me, der blev fremført i forbindelse med udstillingen Political Art på Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art i Warszawa i Polen, hvor en lang række venstreradikale var tilskuere til og aktører i performancen, bød jeg naturligvis Rasmus Paludan hjerteligt velkommen som tilskuer til Negerkongen vender tilbage.

“Hvem inviterede Dan Park?”

Det gjorde jeg, da jeg var overbevist om, at han havde talent for at male en hvid mand sort, hvilket viste sig at holde stik.

“Hvem inviterede Lars Agerbæk?”

Det gjorde jeg, da han med stor akkuratesse malede mig sort i forbindelse med min Negerkonge-performance på Kunstakademiet.

“Hvilken etiket vil du bruge om dig selv politisk?”

Jeg er menigt medlem af Stram Kurs. Men jeg føler i stigende grad, at traditionel partipolitik ikke opbyder tilfredsstillende løsninger på de udfordringer, som Danmark og verden står overfor i form af klimakrise, migration, techgiganternes stigende indflydelse, ytringsfrihed med meget mere.

venlig hilsen

Uwe Max Jensen – billedkunstner, journalist og negerkonge


Video af Søren Grinderslev

(Fotos af Negerkongen: Dan Park)

Se også Video: viceborgmästare Sentürk vill ändra grundlagen för att Rasmus Paludan inte ska få bränna Koranen vid Turkiets ambassad

Læs også Kunstakademiet: Hvid hærværksmand jog negerkonge på flugt 

1 Kommentar på "Redox skriver artikel om negerkonge"

  1. Jeg ville nok have svaret på en anden måde; et forslag:
    1. Hvor har du dine påståede bekræftede oplysninger fra, Bünger? Redox er jo mange gange blevet taget i direkte løgne om deres politiske modstandere. Så krav om dokumentation, tak.
    2. Først derefter ville jeg forholde mig til beskyldningerne, og der ville jeg så først forhøre mig hos Park og Agerbæk, før jeg- måske- vendte tilbage til Bünger. For det skulle ikke undre mig om Redox’ beskyldninger er uvederhæftige- sagt med et andet og mere præcist ord: Løgnagtige. .

    Jeg må indrømme at jeg personligt nærer et så dybt og inderligt had til socialister- inklusive og især nationalsocialister-og til typer som Bünger- at jeg aldrig kunne finde på bevidst at omgås dem. Men nu er jeg heller ikke en offentlig person (og vil gøre rigtig meget for at undgå at blive det!)- du, Uwe, er jo en særdeles offentlig person og har formentlig en meget bred omgangskreds, som inkluderer et stort antal mennesker, som du politisk set overhovedet ikke er enig med, inklusive nogle typer, der er virkelig ekstreme. Det kan ikke undgås i kunstnermiljøet.
    Men igen- det skulle ikke undre mig om Büngers beskyldninger som sædvanlig er enten løse rygter eller baseret på “guilt by association”, nemlig tilfælde hvor Park og Agerbæk har været til stede ved er møde, hvor det bagefter har vist sig at der har været nazister til stede eller hvor en af arrangørerne har vist sig at have nynazistiske sympatier. I så fald er beskyldningen falsk, hvis den dermed antager at Park og Agerbæk enten har nazisttiske sympatier eller direkte er nazister- hvilket jeg er sikker på at de også begge vil afvise.

Efterlad en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.