Pro et contra: Skal koranafbrænding forbydes i Danmark?


Jakob v. H. Holtermann forsvarer blasfemi i Berlingske og på Facebook:

SKAL DET STADIG VÆRE TILLADT AT SÆTTE ILD TIL KORANEN?

Pro et Contra i dagens Berlingske efter det er kommet frem, at politiet vil tage Paludans livvagter fra ham, hvis han brænder koranen foran Tyrkiets ambassade.

Esat Sentürk synes det er en positiv udvikling og mener, vi bør genindføre blasfemiparagraffen. Jeg er uenig og forsvarer retten til og ikke mindst den moralske værdi af blasfemi.

[Uddrag👇 Link følger i tråd når online]

***

“Hvis man nu for en stund ser bort fra Paludans problematiske deportationspolitik, kan vi så tænke os bevidst religionsforhånende ytringer som andet end vilkårlig ondskabsfuldhed?

Det mener jeg, man kan. I så fald tages udgangspunkt i, at religioner de facto er politisk indflydelsesrige organisationer. De har indflydelse på, hvordan vi forholder os til opdragelse, kønsroller og så videre. Ser man på for eksempel islam, kan kvinden ofte ikke selv beslutte skilsmisse. Og Hizb-ut-Tahrir forsøger målrettet at modarbejde integrationen ved at vende børn og unge imod demokratiet og Vesten.

En meget stor del af denne politiske magt skyldes det, den tyske sociolog Max Weber kaldte karismatisk autoritet; den magt, der ikke udgår fra fysisk tvang, men fra undersåtters opfattelse af autoriteten som hellig/ overnaturlig og derfor legitim.

Det er det ældste trick i magtbogen. Karismatisk autoritet medfører lydig tilslutning og muliggør politisk mobilisering. Den er samtidig relativt usårlig imod kritisk debat, men kan til gengæld angribes ved profanering; ved forhånelse og vanhelligelse. I sig selv er blasfemien derfor ligesom sin nære slægtning majestætsfornærmelsen blot en form for magtkritik.

Det er en måde at angribe en magthaver på, der er uafhængig af politisk indhold. Kriminalisering bør derfor ikke afhænge af, om vi tilfældigvis ikke kan lide Paludans politik. Slet ikke når vi ser, at blasfemien kan virke imod afsenderens intention. Paludan ville for eksempel med sine koranafbrændinger vise, at muslimer ikke kunne demokratiseres (Holtermann angiver ikke en kilde til denne påstand, hvilket er kritisabelt, red.). Men tre år efter at Nørrebro første gang selvantændte, var reaktionen fra de unge på Blågårds Plads ved hans seneste besøg blot irritation over, at de for en stund måtte afbryde deres fodboldkamp.

Det er en god og positiv udvikling. Den skal fastholdes, ikke vendes ved at genindføre blasfemiparagraffen.”

Uddrag af Jakob Holtermanns Facebookopslag.

Berlingske: Pro et contra.

(Foto: Rasmus Paludan brænder koranen)


Se også Video: internationellt utställde konstnären Uwe Max Jensen korsfäst på galleri

Læs også Mexican Ground Karate 

2 Kommentarer på "Pro et contra: Skal koranafbrænding forbydes i Danmark?"

  1. Denne pædofile håndbog, Koranen skal ikke forbydes at brænde.
    Ikke mere knæfald for det Muslimske råss.

  2. afbrænding af Koranen skal indføres som pligt for ægte danskere

Efterlad en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.