Burgerfup: McDonald’s lyver om ‘japansk’ reklamefilm; filmen er optaget i et værksted i indvandrerkommunen Ishøj

Burgergiganten McDonald’s rammes nu af en fupskandale i forbindelse med fastfoodkædens lancering af en japansk inspireret burger.

I en større reklamekampagne ser man tv- og kendiskokken Henrik Jyrk gå rundt i Japans hovedstad Tokyo, hvor han blandt andet spiser lokale delikatesser på en travl gaderestaurant.

Det hele er en illusion. Henrik Jyrk, der er kendt som tv-kok i TV 2’s Go’ morgen Danmark, sidder i virkeligheden og spiser i et værksted i indvandrerkommunen Ishøj, der ligger syd for København.

I Ishøj er to ud af tre børn født af indvandrere, der kommer primært fra muslimske lande. Der er altså meget langt til Japan, hvor den muslimske indvandring er tæt på nul.

Filmfolkene har tydeligvis hældt vand ud på gulvet i værkstedslokalet for at skabe en illusion af, at Tokyo har været ramt af en forfriskende regnskylle.

Når Michelinkokken Henrik Jyrk slentrer i de japanske gader – blandt neonskilte og asiater – så er scenen indspillet i en lille gade på Østerbro. Midt i København har en scenograf udsmykket gadebilledet med ‘japanske’ gadelamper, røgmaskine samt en cyklende statist med asiatisk etnicitet.

Der er altså tale om fup og reklamefidus, når McDonald’s mere end antyder, at kokken Henrik Jyrk samler inspiration under et gastronomisk rejseeventyr i Japan.

Henrik Jyrk har lavet mad på TV 2’s morgenflade, og han har været gæstedommer i TV 3’s Masterchef.

Den kendte tv-kok har været gift i otte år med den malaysiske indvandrer Suriyatim Sørensen, der er født i delstaten Perak. Over 60 procent af Malaysias befolkning er muslimer.

Suriyatim Sørensen er kendt som den ene halvdel af 90’er popduoen S.O.A.P. Her fik den asiatiske indvandrer det danskvenlige navn ‘Heidi Sørensen’, når hun optrådte sammen med lillesøsteren Saszeline, der ligeledes er født i Malaysia.

Danskerne er blevet ført bag lyset af burgerkæden McDonald’s.

På burgergigantens hjemmeside kan man læse, at fastfoodkæden og gourmetkokken Henrik Jyrk indgår i et samarbejde, hvor kendiskokken “vil bringe sin store passion for det det asiatiske køkken med ind på McDonald’s”.

Sandheden er, at tv-kokken henter inspiration – når han tjener sine reklamepenge – i Danmarks indvandrerhovedstad nummer et – Ishøj.

Verden vil bedrages, og McDonald’s hjælper godt til.

*

Henrik Jyrk poserer. Angiveligt til glæde for hverdagens madanmeldere.

Om reklamefilmen skriver McDonald’s Danmark:

“Der er kommet en ny gourmetkok i køkkenet hos McDonald’s. Han hedder Henrik Jyrk, og han har ladet sin passion for det asiatiske køkken være en vigtig ingrediens i sin nye Homestyle Tokyo Teriyaki.”

*

McDonald’s reklamefilm kan ses på Youtube

Bedrag. Henrik Jyrk hilser på de lokale i madboderne i Tokyo. Det hele har vist sig at være et værksted i Ishøj.

Se også Japan vil ikke have indvandrere

1 Kommentar på "Burgerfup: McDonald’s lyver om ‘japansk’ reklamefilm; filmen er optaget i et værksted i indvandrerkommunen Ishøj"

  1. Mon ikke der er andre historier med mere kød på end de dødssyge McDonalds-reklamers falske univers? Forøvrigt spiser jeg aldrig mere McDonalds burgere efter afsløringerne af de mystiske holdbarheds-egenskaber, disse lader til at have, selvom man efterlader uspiste rester i månedsvis. Uforgængelige? Suspekt.
    Vil forøvrigt lige nævne at Saszeline Sørensen er en stor forkæmper mod coronarestriktionerne. Ved ikke om søsteren deltager i den kamp, men synes da helt klart, det er et plus. Og så er hverken hendes eller søsterens fremtræden heller ikke specielt muslimsk, må man sige. Kender dog ikke hendes holdninger på indvandringsområdet, men hvis vi bare omtaler alle indvandrere, uanset ophav, negativt, så er det da sikkert at også asiaterne vender sig imod de højrenationale kræfter. Der er dog trods alt også mange ikke-muslimske malayere (som også brokker sig over muslimernes herrefolksmentalitet, skulle jeg hilse og sige).

Efterlad en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.